Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

Kwestie praw pasażerów, jak i obowiązków przewoźnika lotniczego w przypadku opóźnionego lotu, odwołanego lotu i odmowy przyjęcia na pokład statku lotniczego wbrew woli pasażera regulują przepisy prawa europejskiego, a ściślej Rozporządzenie (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy
dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów
.

I tak, wskazany akt prawny przewiduje możliwość ubiegania się przez pasażera ruchu lotniczego
o odszkodowanie za duże opóźnienie lotu, albo odwołany lot.

Wskazane rozporządzenie ma zastosowanie, co do zasady, do pasażerów ruchu lotniczego, którzy:

  1. Odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego,
  2. Odlatują z lotniska znajdującego się na terytorium państwa trzeciego (spoza UE),
    ale lądują na lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego.

A nadto, co do zasady, do pasażerów którzy:

  1. Mają potwierdzoną rezerwację na dany lot i stawią się w wyznaczonym czasie na odprawę pasażerów,
  2. Zostali przez bez względu na przyczynę przeniesieni z lotu, na który mają rezerwację,
    na inny lot.

W przypadku odwołania lotu, dużego opóźnienia lotu świadczący usługi zobowiązany jest
do udzielenia pasażerowi stosownej opieki, takiej jak zapewnienie pasażerowi napojów i posiłków, zakwaterowania, czy też transportu pomiędzy miejscem zakwaterowania a lotniskiem, przy czym zakres udzielanej pomocy zależy od konkretnej konfiguracji przeszkód w przewozie lotniczym.

W przypadku odwołania lotu pasażerowi przysługuje prawo do zwrotu należności za bilet podróżny bądź zmiany planu podróży.

Nadto, pasażerowi przysługuje prawo do ubiegania się o stosowne, przewidziane rozporządzeniem, odszkodowanie za odwołany, opóźniony lot, zaś przewoźnik może zwolnić się od obowiązku jego wypłaty jedyniew sytuacji, gdy wykaże, że odwołanie, duże opóźnienie lotu nastąpiło na skutek nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Co do zasady, za nadzwyczajną okoliczność, o jakiej mowa wcześniej nie poczytuje się problemów technicznych ze statkiem powietrznym.

Przewidziane rozporządzeniem stawki odszkodowań wynoszą:

  1. 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1500 km,
  2. 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych, niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km,
  3. 600 euro dla wszystkich innych lotów, niż loty określone w pkt 1 i 2.

Jeżeli pasażerom zaoferowano zmianę planu podróży do miejsca docelowego na alternatywny lot, którego czas przylotu nie przekracza czasu przylotu pierwotnie zaplanowanego lotu o:

  1. dwie godziny w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  2. trzy godziny w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych, niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km,
  3. cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów, niż loty określone w pkt 1 i 2,

przewoźnik lotniczy może pomniejszyć przewidzianą rozporządzeniem stawkę odszkodowania
o 50 %.

Niezależnie od powyższych kwot, pasażer może żądać dalszego odszkodowania w wysokości odpowiadającej jego poniesionej szkodzie na skutek odwołania, bądź dużego opóźnienia lotu.

Wskazane odległości mierzone są metodą trasy po ortodromie.

Drogą do dochodzenia stosownego odszkodowania jest wpierw złożenie stosowanej reklamację
do właściwego przewoźnika lotniczego, zaś w przypadku wydania przez niego decyzji o odmowie wypłaty odszkodowania, bądź braku jakiejkolwiek jego odpowiedzi w terminie 30 dni koniecznym staje się złożenie odpowiedniej skargi do właściwego wyznaczonego przez Państwo Członkowskie organu krajowego, jakim w przypadku Rzeczpospolitej Polskiej jest Prezes Urzędlu Lotnictwa Cywilnego.

Adwokat Michał Hanak