Czym jest start up i czy sam pomysł wystarczy?

Pojęcie startupu nie jest jednolicie w praktyce obrotu definiowane. Należy wyróżnić definicje szerokie obejmujące tym pojęciem każdy nowy biznes będący w fazie rozwoju, jak i – w mojej ocenie- właściwą startupom definicję wąską, gdzie co do zasady za startup przyjmuje się rozwijające się przedsiębiorstwo, bądź organizację tymczasową, które cechują się tym, iż:

  1. znajdują się w początkowej fazie rozwoju,
  2. są skalowalne,
  3. są innowacyjne,
  4. poszukują właściwego modelu biznesowego.

Początkową fazą rozwoju należy nazwać etap, w którym twórcy startupu dysponują tzw. MVP, to jest wstępnym produktem, pierwszą jego wersją, która może zostać zaprezentowana nie tylko potencjalnym klientom, ale co istotne również przyszłym inwestorom. Jest to swego rodzaju model produktu, nie posiadający większości planowanych funkcjonalności, lecz posiadający funkcjonalności podstawowe.

Skalowalność oznacza ni mniej, nie więcej jak drzemiący w przedsięwzięciu potencjał, możliwość jego rozwoju, rozbudowy i powiększania.

Innowacyjność polega zaś na przyjęciu nowych rozwiązań, zarówno poprzez zaproponowanie nowego produktu, jak też przez zmodyfikowanie funkcjonalności produktu już funkcjonującego.

Elementem niezbędnym dla przkucia produktu w sukces rynkowy jest profesjonalne stworzenie mu włąściwego środowiska funkcjonowania, a to modelu biznesowego. Ujmując rzecz skrótowo model biznesowy dla startupu, to przyjęty plan budowania wartości produktu i jego rentowności przy ograniczeniu kosztów i ryzyka tego przedsięwzięcia do niezbędnego minimum. Jedynie odpowiednio dobrany, skrojony na miarę model biznesowy startupu pozwala przełożyć ideę produktu w dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwo. Miarą sukcesu rynkowego pozostaje umiejętne zarządzenie produktem.

Dysponując produkt odznaczającym się cechami innowacyjności, skalowalności i będącym
w początkowej fazie rozwoju zasadniczym pozostaje zwrócenie uwagi na instrumenty jego ochrony prawnej i prawne aspekty budowania przedsiębiorstwa.

W zakresie ochrony produktu pozostają:

– zawarcie właściwie sformułowanej umowy założycielskiej,

– przygotowanie szczegółowej umowy inwestycyjnej z odpowiednio sformułowanymi klauzulami poufności,

– zabezpieczenie znaków towarowych, wzorów przemysłowych i praw autorskich.

W zakres prawnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa wchodzą:

– umowne sformalizowanie tzw. mapy drogowej przedsiębiorstwa,

– dobranie właściwej formy funkcjonowania w obrocie gospodarczym (indywidualna działalność gospodarcza, spółka?)

– stworzenie właściwych regulaminów dla korzystających z produktu,

– zapewnienie zgodności w zakresie  ochrony danych osobowych z obowiązującymi regulacjami prawnymi (RODO).

Wszystkie te elementy stanowią podstawę opracowania modelu biznesowego, zaś jedynie dobrze dobrany i profesjonalnie skonsultowany model biznesowy pozwoli na sprawne wprowadzenie produktu na rynek przy minimalizacji ryzyka i maksymalizacji wyników nowo powstałego przedsiębiorstwa.

Prawidłowo przyjęty model biznesowy to model, w którym wszelkie jego elementy korelując ze sobą pozwalają oszczędzić założycielowi czas, stres i pieniędze a przede wszystkim stworzyć sprawnie funkcjonujące przedsiębiorstwo.